گروه صنعتی یاس سپید بزرگترین مرکز تولید و پخش پلاسکو

تفاوت ساختاری پلی اتیلن و پلی پروپیلن

در صنعت پلاستیک با عباراتی همچون PE, PP, HDPE, LDPE, LLDPE همواره برخورد داریم. بیش از هرچیز بهتر است بدانیم این عبارات مخفف چه کلماتی هستند و ربطشان به پلی اتیلن و مواد اولیه چیست. همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است این عبارات کاملا به هم مرتبط اند. PE مخفف polyethylene است. این ماده خام اولیه، بر اساس چگالی به دونوع مختلف تقسیم می شود  که شامل  HDPE و LDPE می باشد. HDPE مخفف high density polyethylene است که به معنای پلی اتیلن با چگالی بالاست. ساختار این ماده بصورت کریستالی است.

پلی اتیلن

LDPE مخفف low density polyethylene و به معنی پلی اتیلن با چگالی پایین است. LLDPE مخفف Linear low-density polyethylene می باشد. LLDPE پلی اتیلن با چگالی پایین خطی است. تفاوت ساختاری LLDPE با LDPE در رشته های آن است که کوتاه تر است در حالی که LDPE رشته های بلندی دارد و این ناشی از نحوه ی تولیدشان است. در نتیجه ی همین ساختار مقاومت کششی بالاتر و مقاومت در برابر ضربه و آسیب  بهتری را در LLDPE نسبت به LDPE شاهد هستیم.

و در انتها PP مخفف polypropylene است که یک ترموپلاستیک نیمه کریستالی است.‌ پلی اتیلن انواع دیگری نیز دارد که کاربرد کمتری دارند. این موارد شامل MMWPE و UHMWPE است که با وزن متوسط و با وزن مولکولی بسیار هستند که به ترتیب مخفف Middle molecular weight polyethylene  و Ultra-High Molecular Weight Polyethylene می باشد. پلی پروپیلن نیز می تواند در انواع مختلفی تولید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *