گروه صنعتی یاس سپید بزرگترین مرکز تولید و پخش پلاسکو

شباهت و تفاوت ظروف پلی اتیلن و پلی پروپیلن

می توان گفت پلی اتیلن معروف ترین پلاستیک دنیاست که در هر جایی کاربرد دارد. از کیسه های پلاستیکی تا ظروف بسته بندی پلاستیکی انواع محصولات، هرجا را نگاه کنیم این پلاستیک را می بینیم. پلی اتیلن و پلی پروپیلن هر دو در برابر عوامل شیمیایی و محیطی مقاومت خوبی دارند.

مقاومت در برابر سایش پلی اتیلن بهتر از پلی پروپیلن است. همچنین پلی اتیلن به راحتی بازیافت می شود. این دو ماده را می توان ترکیب نمود تا به ماده ای با مقاومت ضربه ای بالاتر و آب بندی مناسب تر دست یافت. از این دو ماده برای ساخت ظروف پلاستیکی بسته بندی به انواع روش ها بهره گرفته می شود.

اما تمایز پلی اتیلن با پلی پروپیلن در چیست؟ چطور بفهمیم که پلاستیک مورد استفاده ما پلی اتیلن است یا پلی پروپیلن؟ و اصلا کدام یک از این دو برای هدف ما مناسب تر است؟

شباهت و تفاوت ظروف پلی اتیلن و پلی پروپیلن

رنگ طبیعی ماده خام پلی اتیلن سفید شیری است در حالی که رنگ طبیعی پلی پروپیلن نیمه شفاف است که نه زرد است و نه  سفید و رنگی مابین این دو دارد. از منظر صلبیت پلی اتیلن کاملا صلب است در حالی که پلی اتیلن های با چگالی پایین بسیار انعطاف پذیرند. باید گفت که در میان پلی اتیلن ها HDPE از مابقی آن ها صلب تر است. پلی پروپیلن این ترموپلاستیک کریستالی، شکننده تر است.

تفاوت ظاهری پلی اتیلن و پلی پروپیلن

تفاوت کاربردی PE و PP

بهترین ماده اولیه برای تولید ظروف بسته بندی مواد غذایی پلی اتیلن با چگالی بالا است. این ماده بهداشتی است و ماده مسمومی را در بر نمیگیرد و هیچ بویی هم ندارد. این ماده در برابر رطوبت و انواع مواد شیمیایی و الکل مقاوم است. از ظروف پلاستیکی پلی اتیلن در تمامی صنایع استفاده می شود. برای بسته بندی انواع روغن های خوراکی و صنعتی و همچنین مواد شوینده و شیمیایی از گالن های پلاستیکی ساخته شده با این ماده استفاده می شود.

برای ارائه داروها و مواد آرایشی  و انواع سموم از بطری های پلی اتیلنی بهره گرفته می شود. همچنین از پلی اتیلن برای ساخت وسایل سبک منزل و انواع اسباب بازی ها نیز استفاده می شود. ظروف ساخته شده با این ماده  از هر نظر بسیار مقاومند. همچنین انواع دربهای پلاستیکی نیز با این ماده ساخته می شوند. از پلی اتیلن برای تولید انواع محصولات پلاستیکی نظیر کیسه ها و حتی قسمت هایی از کفش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی پروپیلن تقریبا مشابه پلی اتیلن است با این تفاوت که در دمای کمتری ذوب می شود. ظروف ساخته شده با پلی پروپیلن شکننده تر هستند. نسبت به پلی اتیلن مقاومت کمتری در برابر خم شدن و تغییرشکل دارد. از این ماده نیز برای تولید ظروف بسته بندی استفاده می شود.

 انواع بطری، ظروف، بسته بندی ها، لوله های مقاوم، سرنگ طبی، گونی ها و وسایل خانگی می توانند از این ماده تشکیل شوند. همچنین برای قسمت هایی از لباس ها، لیوانها و ظروف دیگر کاربردی هستند. اما همانطور که گفته شد شکنندگی این ماده باعث شده که در موارد خاص تری مورد استفاده قرار بگیرد. ما در ساپل برای تولید بدنه مام از این ماده اولیه استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *